Passend onderwijs
Het is de missie van Auris dat leerlingen die doof of slechthorend (D/SH) zijn of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben, kunnen meedoen in de maatschappij.
Corona en onderwijs
Auris heeft zich in 2022, net als in 2021, gehouden aan de maatregelen die de Rijksoverheid voor het onderwijs aangaande COVID-19 heeft opgelegd.
Nationaal Programma Onderwijs
Het Nationaal Programma Onderwijs is een (niet-structureel) investeringsprogramma van het kabinet om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen.
Integraal Zorg Akkoord 2023-2026
Eind 2022 is het Integraal Zorg Akkoord gesloten tussen een groot aantal brancheorganisaties en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Zaken met politieke of maatschappelijke impact
De belangrijkste maatschappelijke ontwikkelingen waar Auris als organisatie mee te maken heeft zijn:
Duurzaamheid
Met het project Duurzaamheid wil Auris de verduurzaming van de organisatie verder vormgeven. Doel is een zo breed mogelijk plan voor de komende jaren op te stellen.
In- en uitstroom cliënten en leerlingen
De in- en uitstroom van leerlingen verloopt als volgt. Allereerst melden cliënten en leerlingen zich bij een van de Auris Aanmeldpunten in de regio aan.
Toelating (voortgezet) speciaal onderwijs
De Commissie van Onderzoek van Auris gaat na in hoeverre de ondersteuningsvragen van de reguliere school samenhangen met de ernst van de stoornis en de onderwijsbehoefte van de leerling. De commissie stemt dit af met de reguliere school en de ouders.
Instroom nieuwe leerlingen Auris Onderwijs
In 2022 zijn binnen Auris 1.830 arrangementen toegekend aan nieuwe leerlingen.
Uitstroom en bestendiging
Jaarlijks wordt in januari de vragenlijst van de Inspectie van het Onderwijs over uitstroom en bestendiging ingevuld. Op basis van alle resultaten uit het speciaal onderwijs, geeft de onderwijsinspectie een terugkoppeling.